244. zenbakia | Data 2011-12-27 | 44 orria |
GIPUZKOAKO FORU ALDUNDIA
Abenduaren 26ko 6/2011 FORU ARAUA Ondarearen Gaineko Zerga berrezartzen
duena.
GIPUZKOAKO DIPUTATU NAGUSIAK
Jakinarazten dut Gipuzkoako Batzar Nagusiek onartu dutela «abenduaren
26ko 6/2011 Foru Araua, Ondarearen gaineko zerga berrezartzen duena», eta nik
aldarrikatu eta argitara dadin agintzen dut, aplikagarria zaien herritar
guztiek, partikularrek nahiz agintariek, bete eta betearazi dezaten.
Donostia, 2011ko abenduaren 26a.—Martin Garitano Larrañaga, diputatu
nagusia.
(904) (13338)
HITZAURREA
Abenduaren 23ko 4/2009 Foru Arauak, zenbait zergatan aldaketak sartzen
dituenak, indargabeturik utzi zuen, lehen xedapen indargabetzailea dela
medio, abenduaren 27ko 14/1991 Foru Araua, Ondarearen gaineko Zergarena, 2009ko
urtarrilaren 1etik aurrerako ondorioekin.
Arrazoi bat baino gehiago izan zen foru araua une hartan indargabetzeko.
Bat aipatzearren, besteak beste nabarmendu liteke zerga hori, zenbait
aspektutan, zaharkituta zegoela, eta batez ere, eta datu hau bereziki da garrantzitsua,
zerga hori ordurako ez zela aplikagarria, teknika juridiko desberdinak erabili
arren, ez lurralde erkidean ez beste bi lurralde historikoetan. Horri gehitu
dakizkioke azken alderdi horrek zekartzan disfuntzioak. Horregatik
guztiarengatik, ikusi zen orduan komeni zela zerga indargabetzea.
Hala ere, gaurko zirkunstantzietan, non krisi egoerak, alde askotatik,
orain arte ezagutu ez den tamaina hartu baitu, zerga politikako neurriak hartu
behar dira ongizate-estatuari eutsi ahal izateko eta zerga-bilketa maila
zuhurtasunez kontrolatzeko, hala egin ezean beharrezkoa izango baita gizarte
politiketan murrizketak egitea eta, hori, jakina, talde behartsuenen kalterako
izango da.
Aipatutako neurriak hartzeko garaian kontuan izan behar den funtsezko
premisetako bat da zerga sistemaren ekitatea berreskuratzera jo behar dela,
eta, alde horretatik, ideia honetan sakondu beharra dago, alegia, gehiago
duenak gehiago eman behar diola sistemari. Horretarako, Ondarearen gaineko
Zerga funtsezko tresna izan daiteke.
Zalantzarik gabe, 2008. urtean diseinatuta zegoen eran (aplikazioaren
azken urtea indargabetua izan aurretik), ondarearen gaineko zergak gauza asko
zituen hobetzeko, bai justizia tributariotik begiratuta, eta bai ikuspegi
teknikotik hartuta. Hala ere, zerga lehenbailehen berrezarri beharra dagoenez,
hain zuzen ere 2011. urteko abenduaren 31 baino lehen, zergaren sortzapena
orduan gertatzen baita, guztiz ezinezkoa da zerga berri bat data hori baino
lehen diseinatu, tramitatu eta onartzea.
Horregatik, erabaki da zerga «zaharra» berrezartzea, baina bi
urtetarako soil-soilik, hau da, 2011. era 2012. urteetarako, asmoa baita 2013an
beharrezko ahaleginak egitea jabetzaren gaineko zerga modernizatzeko.
Aurrekoaz gain, hainbat aldaketa sartu dira, orobat, zaharkituta zeuden
zergaren beste alderdi batzuetan. Horrela, nabarmentzekoa da, besteak beste,
ohiko etxebizitzagatik salbuetsitako minimoa 300.000 euroraino igotzen
dela, eta, horrez gainera, oinarri ezargarria beste 700.000 euro murrizten dela
minimo salbuetsiaren kontzeptupean.
Horren asmoa da herritar kopuru handi bat zergaren aplikazio eremutik
kanpo uztea, hain zuzen ere, justizia tributarioaren ikuspegitik segur aski
profil egokia izan ez arren, 2008. urtera arte zerga ordaintzera behartuta
zegoena. Horrela, bada, tamainako ondarea duten pertsonek bakarrik tributatu
beharko dute zerga honengatik.
I. KAPITULUA
XEDAPEN OROKORRAK
1. artikulua. Zergaren izaera
eta xedea.
Ondarearen gaineko Zerga zuzeneko tributu bat da, izaera pertsonalekoa,
pertsona fisikoen ondare garbia foru arau honetan ezarritako eran zergapetzen
duena.
Zerga honen ondorioetarako, pertsona fisikoaren ondare garbia izango
da haren titularitzapean dauden eduki ekonomikoko ondasun eta eskubide
guztiak, hauen balioa gutxitzen duten kargak zein pertsona fisikoak dituen
zorrak eta obligazio pertsonalak kenduta.
2. artikulua. Aplikazio
eremua.
Bat. Zerga Gipuzkoako Foru Aldundiak exijituko du, foru arau
honen 5. artikuluan jasotako kasuetan.
Bi. Aurreko
apartatuan jasotakoak ez du eragotziko Estatu Espainiarrak nazioartean sinatu
eta berretsitako itun eta hitzarmenetan edo hark atxikimendua emandakoetan
xedatutakoa.
II. KAPITULUA
ZERGA-GAIA
3. artikulua. Zerga-gaia.
Subjektu pasiboa, sortzapenaren unean, foru arau honen 1. artikuluko
bigarren paragrafoan aipatzen den ondare garbiaren titular izatea da zerga
honetan zerga-gaia.
Aurreko sortzapenean subjektu pasiboarenak izandako ondasun eta
eskubideak ondarearen parte direla joko da, horiek eskualdatu direla edo ondare
galera egon dela frogatzen ez bada behintzat.
4. artikulua. Ondasun eta
eskubide salbuetsiak.
Zerga honetatik salbuetsita daude honako hauek:
Bat. Euskal Kultur
Ondareko ondasunak, Euskal Kultur Ondareari buruzko uztailaren 3ko 7/1990
Legeak aipatutako Kultur Ondasun Kalifikatuen Erregistroan edo Inbentario
Orokorrean inskribatuta daudenean.
Bi. Espainiako
Ondare Historikoko ondasunak, Espainiako Ondare Historikoari buruzko ekainaren
25eko 16/1985 Legeak aipatutako Interes Kulturaleko Ondasunen Erregistro
Orokorrean edo Ondasun Higigarrien Inbentario Orokorrean inskribatuta
daudenean, eta, orobat, lege horren bigarren xedapen gehigarrian jasotakoak,
baldin eta, azken kasu horretan, Kultura Ministerioak Interes Kulturaleko
Ondasuntzat kalifikatu baditu eta dagokien Erregistroan inskribaturik badaude.
Guztiarekin ere, ingurune arkeologikoen eta toki zein multzo
historikoen kasuan, salbuespenean ez da sartuko mugatutako perimetroaren
barruan dagoen edozein ondasun higiezin, baizik eta, bakar-bakarrik, honako
baldintzak betetzen dituztenak:
— Ingurune arkeologikoetan, ekainaren 25eko 16/1985 Legearen 20.
artikuluak aipatzen duen hirigintzako plangintza tresnaren arabera bereziki
babestekoak direnak.
— Toki zein multzo historikoetan, berrogeita hamar urte edo gehiago
dituztenak eta Hirigintza Plangintzako Erregelamenduaren 86. artikuluan
aurreikusitako Katalogoan erabat babesteko modukoak direnak, ekainaren 25eko
16/185 Legeak 21. artikuluan ezarritako eran.
Hiru. Autonomia
erkidegoetako ondare historikoa osatzen duten ondasunak, tokian tokiko
arauetan ezarritakoaren arabera kalifikatu eta inskribatu direnean.
Lau. Arte-gaiak eta
zaharkinak, euren balioa Euskal Kultur Ondareari buruzko uztailaren 3ko 7/1990
Legeak 37.3 artikuluan aurreikusitakoaren ondorioetarako ezar litezkeen
zenbatekoetara iristen ez denean.
Bost. Arte-gaiak eta
zaharkinak, euren balio Espainiako Ondare Historikoari buruzko ekainaren 25eko
16/1985 Legeak 26.4 artikuluan aurreikusitakoaren ondorioetarako ezar litezkeen
zenbatekoetara iristen ez denean.
Salbuetsita egongo dira, halaber:
a) Foru arau honen 19.
artikuluan aipatzen diren arte-gaiak eta zaharkinak, baldin eta euren jabeek
museoei edo irabazteko asmorik gabeko kultur erakundeei gordailu iraunkorpean
laga badizkiete, gutxienez hiru urtez, jendaurrean jartzeko, gordailupean
dauden bitartean.
b) Artisten obra bera,
egilearen ondarean dagoen bitartean.
Sei. Etxeko ostilamendua, halakotzat
hartuta efektu pertsonalak eta etxekoak, etxeko tresneria, eta subjektu
pasiboak erabilera partikularreko dituen gainerako ondasun higigarriak, foru
arau honen 18. eta 19. artikuluetan aipatzen diren ondasunak izan ezik.
Zazpi. Eduki ekonomikoko
eskubideak, aurrezpen tresna hauetan:
a) Borondatezko gizarte
aurreikuspeneko entitate bateko bazkide osoen edo arrunten eskubide kontsolidatuak
eta onuradunen eskubide ekonomikoak.
b) Pentsio plan bateko
partaideen eskubide kontsolidatuak eta onuradunen eskubide ekonomikoak.
c) Pertsona Fisikoen
Errentaren gaineko Zergari buruzko foru arauak aipatzen dituen aurreikuspen
plan aseguratuei ordaindutako primengatik sortzen diren eduki ekonomikoko
eskubideak.
d) Pertsona Fisikoen
Errentaren gaineko Zergari buruzko foru arauak aipatzen dituen enpresen
gizarte aurreikuspeneko planei subjektu pasiboak egindako ekarpenengatik sortzen
diren eduki ekonomikoko eskubideak, hartzailearen kontribuzioak barne.
e) Subjektu pasiboak aseguru
kolektiboko kontratuei ordaindutako primengatik sortzen diren eduki
ekonomikoko eskubideak –kontratu horiek ez dute zer ikusirik izan behar
enpresen gizarte aurreikuspeneko planekin, eta enpresek pentsio gaietan
hartutako konpromisoak bideratzeko balio behar dute–, Pentsio Plan eta
Fondoei buruzko Legearen Testu Bateratuaren lehen xedapen gehigarrian eta
horren garapenerako araudian jasotako eran, eta, orobat, enpresariek aseguru
kolektiboko kontratu horiei ordaindutako primetatik datozenak.
f) Pertsona Fisikoen Errentaren
gaineko Zergari buruzko abenduaren 29ko 10/2006 Foru Arauak 72. artikuluaren 7.
apartatuan aipatzen dituen mendetasuna estaltzeko aseguru pribatuei
ordaindutako primei dagozkien eduki ekonomikoko eskubideak.
Zortzi. Jabetza intelektual edo
industrialetik eratorritako eskubideak, egilearen ondarean dauden bitartean,
eta jabetza industrialaren kasuan, jarduera enpresarialei atxikita ez
daudenean.
Bederatzi. Ez-egoiliarren Errentaren
gaineko Zergari buruzko apirilaren 26ko 2/1999 Foru Arauak 13. artikuluan
xedatutakoaren arabera salbuetsita dauden etekinen baloreak.
Hamar. 1. Pertsona fisikoek jarduera enpresarial edo
profesionala garatzeko behar dituzten ondasun eta eskubideak, betiere jarduera
hori subjektu pasiboak ohikotasunez, pertsonalki eta zuzenean egiten badu eta
haren errenta iturri nagusia bada. Errenta iturri nagusia kalkulatzeko, ez
dira konputatuko apartatu honetako 2. zenbakian aipatuta dauden entitateetan
egiten diren zuzendaritza funtzioen ordainsariak, ez eta entitate horietan
parte hartzeagatik ematen den ezein ordainsari ere.
Halaber, salbuetsita daude senar-emazteek edo maiatzaren 7ko 2/2003
Legearen arabera osatutako izatezko bikoteko kideek komunean dituzten ondasun
eta eskubideak, baldin eta ezkontide edo bikote-lagunetako baten jarduera
enpresarial edo profesionalean erabiltzen badira, betiere aurreko paragrafoan
aipatutako beharkizunak beteta.
2. Entitateetako partaidetzen
gaineko jabetza osoa, jabetza soila eta biziarteko usufruktu eskubidea,
antolatutako merkatuetan kotizatuta zein kotizatu gabe, baldintza hauek betez
gero:
a) Entitatearen jarduera
nagusia ondare higigarri edo higiezin baten kudeaketa ez izatea. Ulertuko da
entitate batek ez duela ondare higigarri edo higiezin bat kudeatzen eta,
beraz, jarduera ekonomiko bat egiten duela baldin eta, Sozietateen gaineko
Zergari buruzko uztailaren 4ko 7/1996 Foru Arauaren 66. artikulua aplikaturik,
entitate horrek ez baditu behar diren baldintzak betetzen pentsatzeko bere
aktiboaren erdia baino gehiago baloreek osatzen dutela edo jarduera
ekonomikoei atxikita dagoela.
b) Entitateak sozietate izaera
duenean, Sozietateen gaineko Zergari buruzko uztailaren 4ko 7/1996 Foru
Arauaren 66. artikuluko kasuak ez gertatzea.
c) Subjektu pasiboak
entitatearen kapitalean duen partaidetza gutxienez %5ekoa izatea, banaka
konputatuta, edo %20koa berearekin batera ezkontidearena, maiatzaren 7ko
2/2003 Legearen arabera eratutako izatezko bikote lagunarena, aurreko zein
ondorengo ahaideena, edo bigarren mailako zeharkako ahaideena konputatuta, izan
ahaidetasunaren jatorria odolkidetasuna, ezkontza, maiatzaren 7ko 2/2003
Legearen arabera eratutako izatezko bikotea, edo adopzioa.
d) Subjektu pasiboak zuzendaritza
lanak egitea benetan entitatean, eta horregatik jasotzen duen ordainsariak
bere enpresa, lanbide edo lan etekin guztien %50 gainditzea.
Aurreko kalkulua egitean, apartatu honetako 1. zenbakian aipatzen
diren jarduera enpresarialen etekinak ez dira konputatuko enpresa, lanbide edo
lan etekinen artean.
Entitatean duen partaidetza aurreko letran aipaturiko pertsonetako
batekin edo batzuekin batera duenean, zuzendaritza funtzioak eta hortik
datozen ordainsariak ahaidetasun taldeko pertsona batek bederen izan behar
ditu, salbuespenerako eskubidea denek izatea eragotzi gabe.
Foru arau honen 16.bat artikuluan jasotako erregelen arabera partaidetzek
duten balioari bakarrik aplikatuko zaio salbuespena, jarduera enpresarial edo
profesionala egiteko behar diren aktiboen balioak –jardueratik datozen zorrekin
gutxituak– eta entitatearen ondare garbiaren balioak elkarren artean duten
proportzioari dagokion zatian.
3. Erregelamendu bidez
zehaztuko da:
a) Zer baldintza bete behar
diren jarduera enpresarial bat garatzeko beharrezkoak diren ondasun, eskubide
eta zorrak salbuetsita gera daitezen.
b)
Entitateetako partaidetzek bete behar dituzten baldintzak.
Hamaika. Zergadunaren
ohiko etxebizitza, Pertsona Fisikoen Errentaren gaineko Zergari buruzko
abenduaren 29ko 10/2006 Foru Arauak 90.8 artikuluan definitutako eran, 300.000
euroraino gehienez.
III. KAPITULUA
SUBJEKTU PASIBOA
LEHEN SEKZIOA. Arau orokorrak
5. artikulua. Subjektu
pasiboa.
Bat. Zergaren subjektu
pasiboak dira:
a) Obligazio pertsonalarengatik,
Gipuzkoako Foru Aldundiari Pertsona Fisikoen Errentaren gaineko Zergaren
zergadun gisa lotuta dauden pertsona fisikoak. Haien ondare garbi osoagatik
exijituko zaie zerga, zergapetu beharreko ondare elementuak zein lurraldetan
dauden kontuan hartu gabe.
b) Obligazio errealarengatik,
lurralde espainiarrean egoiliar ez den edozein pertsona fisiko, lurralde
espainiarrean dituen ondasun eta eskubideei dagokienez, baldin eta ondasun eta
eskubide horien baliorik handiena euskal lurraldean egonik, Gipuzkoako Lurralde
Historikoan kokatutakoen balioa beste lurralde historikoetako bakoitzean
kokatutakoena baino handiagoa bada.
Aurreko paragrafoan xedatutakoaren ondorioetarako, lurralde jakin
batean kokatutzat joko dira lurralde horretan dauden ondasun eta eskubideak,
han gauzatu daitezkeenak edo bertan bete behar direnak.
Lurralde espainiarrean dauden ondasun eta eskubideengatik bakarrik
exijituko zaio zerga subjektu pasiboari, foru arau honen 9. artikuluko
laugarren apartatuan xedatutakoa kontuan hartuta.
c) Ez-egoiliar batek azken
egoitza Gipuzkoan izan badu, zerga Gipuzkoan ordaintzea hautatu dezake
obligazio pertsonalaren arabera. Aukera hori obligazio pertsonalaren
aitorpena Gipuzkoako egoiliar izateari utzi dion lehen ekitaldian aurkeztuz
egin beharko da.
Aurreko paragrafoan aipatutako kasuetan, foru arau hau aplikatuko da.
Bi. Ohiko egoitza non dagoen
zehazteko, Pertsona Fisikoen Errentaren gaineko Zergaren araudian ezarritako
irizpideei jarraituko zaie.
Hiru. Estatu Espainiarrak atzerrian
dituen ordezkari eta funtzionarioak eta atzerriko organismo, erakunde edo
estatuek Espainian dituztenak obligazio pertsonal edo errealarengatik egongo
dira zerga honi lotuta, eta Pertsona Fisikoen Errentaren gaineko Zergaren arauetan
subjektu pasibo horientzat ezarrita dauden zirkunstantzia eta baldintza
berberen arabera jokatuko da.
6. artikulua. Espainian
egoiliar ez diren subjektu pasiboen ordezkariak.
Bat. Lurralde espainiarrean
egoiliar ez diren subjektu pasiboek, aurreko 5. artikuluaren bat apartatuko b)
letran aipatuek, establezimendu iraunkorraren bidez jarduten badute edo,
lurralde espainiarrean duten ondarearen tamaina eta ezaugarriengatik, Zerga
Administrazioak eskatzen badie, Gipuzkoan helbideratutako pertsona fisiko edo
juridiko bat izendatu beharko dute Zerga hau dela-eta dituzten obligazioetan
Administrazioaren aurrean ordezka ditzan. Era berean, izendapen hori
jakinarazi beharko dute, behar bezala egiaztatuta, zerga aitortzeko epea
bukatu aurretik.
Bi. Artikulu honen bat
apartatuan aipatutako obligazioak ez betetzea zerga urraketatzat hartuko da,
eta 1.000 euroko isun finkoaz zehatuko da.
Zerga urraketak errepikatuz gero, aurreko paragrafoaren arabera
ezarritako zehapena mailakatu egingo da ateratzen den zenbatekoa 100eko 100
gehituz.
Hiru. Edonola ere, ez-egoiliarren
ondasun edo eskubideen gordailuzain edo kudeatzaileak erantzule solidarioak
izango dira gordailatu edo kudeatu behar dituzten ondasun edo eskubideengatik
zerga honetan sortutako zerga-zorra ordaintzeari dagokionez, Zergen Foru Arau
Orokorraren 42. artikuluak 4. apartatuan jasotako eran.
BIGARREN SEKZIOA. ‑Titulartasuna
zehaztea eta ondarea egoztea
7. artikulua. Ondare
elementuen titulartasuna.
Ondasun eta eskubideak subjektu pasiboenak izango dira titulartasun
juridikoari buruz kasu bakoitzean aplikagarri diren arauen arabera eta haiek
aurkeztutako edo Administrazioak aurkitutako frogak kontuan hartuta.
Hala dagokionean, ondasun eta eskubideen titulartasun juridikoari buruzko
arau hauek ere aplikatuko dira: Ezkontzaren erregimen ekonomikoa arautzen
duten xedapenetan jasotakoak, eta familiako kideen arteko edo maiatzaren 7ko
2/2003 Legearen arabera eratutako izatezko bikoteko kideen arteko ondare
harremanei kasuan kasu aplikagarri zaien legeria zibilean jasotakoak.
Ezkontzaren erregimen ekonomikoa edo ondare erregimena arautzen
duten xedapen eta itunen arabera bi ezkontideenak edo izatezko bikoteko bi
kideenak diren ondasun eta eskubideen titulartasuna erdibana esleituko zaio
bakoitzari, beste partaidetza kuota bat frogatzen denean izan ezik.
Ondasun eta eskubideen titulartasuna behar bezala frogatuta ez
dagoenean, zerga Administrazioak erregistro fiskal batean edo bestelako
erregistro publikoetan titular gisa ageri dena har dezake titulartzat.
Kargak, zorrak eta obligazioak aurreko paragrafoetan azaldutako arau
eta irizpideen arabera egotziko zaizkie subjektu pasiboei.
8. artikulua. Geroratutako
prezioan edo jabari-erreserbaz eskuratutako ondasun eta eskubideak.
Bat. Ondasun edo eskubideak
eskuratzean kontraprestazioa osorik zein zati batean geroratu bada, zergaren
arauetatik ateratzen den ondare elementuaren balioa eskuratzaileari egotziko
zaio bere osoan, eta eskuratzaileak bere zorren artean sartu beharko du
geroratutako kontraprestazioaren zatia.
Saltzaileak, bere aldetik, bere ondareko eskubideen artean sartuko du
geroratutako kontraprestazioaren zatiari dagokion kreditua.
Bi. Ondasunak jabari-erreserbaz
saldu badira, jabetza erosleari eskualdatzen ez zaion bitartean, haren
eskubidea zergaren sortzapen egunera arte emandako kopuru guztiengatik
konputatuko da, eta kopuru horiek saltzailearen zorrak izango dira. Zergaren
arauetatik ateratzen den ondare elementuaren balioa saltzaileari egotziko
zaio.
IV. KAPITULUA
OINARRI EZARGARRIA
9. artikulua. Kontzeptua.
Bat. Subjektu pasiboaren
ondare garbiaren balioak eratzen du Zerga honen oinarri ezargarria.
Bi. Ondare garbia ondorengo
hauen arteko diferentzia izango da:
a) Subjektu pasiboaren ondasun
eta eskubideen balioa, ondorengo artikuluetako erregelen arabera zehaztua, eta,
b) Izaera errealeko kargak,
ondasun edo eskubideen balioa gutxitzen dutenean, eta subjektu pasiboak dituen
zorrak eta obligazio pertsonalak.
Hiru. Aurreko apartatuan
xedatutakoa hala izanik ere, ondasun salbuetsiei dagozkien kargak ez dira
kenduko ondare garbia zehazteko.
Lau. Zerga ordaindu beharra
obligazio errealarengatik gertatzen bada, kengarriak izango dira, soil-soilik,
lurralde espainiarrean dauden, han erabili daitezkeen edo bertan bete behar
diren ondasun eta eskubideak ukitzen dituzten kargak, eta ondasun horietan
inbertitutako kapitalengatik sortutako zorrak.
10. artikulua. Ondasun
higiezinak.
Hiri edo landa izaerako ondasunak ondorengo apartatuetan ezarritako
eran konputatuko dira:
1. Ondoko hiru balioetarik
handiena kontuan hartuta: Balio katastrala, Administrazioak beste zerga batzuen
ondorioetarako egiaztatutakoa, edo erosketaren prezio, kontraprestazio edo
balioa.
2. Ondasun higiezinak eraikitze
fasean daudenean, zergaren sortzapen egunera arte eraikuntza horretan
benetan inbertitutako zenbatekoak gehi orubeari dagokion ondare balioa hartuko
dira ondare baliotzat. Jabetza horizontalaren kasuan, tituluan finkatutako
portzentajearen arabera zehaztuko da zer zati proportzional duen higiezinak
orubearen balioan.
3. Ondasun higiezinen gaineko
eskubideak multijabetza kontratuak, denbora partzialeko jabetza kontratuak
edo antzeko formulak erabiliz eskuratu badira, erregela hauen arabera
baloratuko dira:
a) Ondasun higiezinaren
titulartasun partziala badakarte, aurreko bat apartatuko erregelen arabera.
b) Ondasun higiezinaren
titulartasun partzialik ez badakarte, egiaztagirien edo bestelako titulu
adierazgarrien eskuratze prezioaren arabera.
Turismo erabilerako ondasun higiezinen txandakako aprobetxamendu
eskubideei eta zerga arauei buruzko abenduaren 15eko 42/1998 Legean jasotako
eskubideak letra honetan ezarritakoaren arabera baloratuko dira, haien izaera
edozein dela ere.
11. artikulua. Jarduera
enpresarial eta profesionalak.
Pertsona fisikoen ondasun eta eskubideak jarduera enpresarial edo
profesionalei atxikita badaude Pertsona Fisikoen Errentaren gaineko Zergaren
arauek dioten eran, haien kontabilitatetik ateratzen den balioaren arabera
konputatuko dira, aktibo errealaren eta pasibo exijigarriaren arteko diferentzia
aintzat hartuta, betiere kontabilitatea Merkataritza Kodean xedatutakoarekin
bat badator.
Aurreko paragrafoan xedatutakoa xedatuta ere, jarduera enpresarial edo
profesionalei atxikita dauden ondasun higiezinak 10. artikuluan
adierazitakoaren arabera baloratuko dira beti, salbu eta aktibo zirkulatzailearen
parte direnean eta haien xede bakarra higiezinen eraikuntza edo sustapena
helburu duten jarduera enpresarialak egitea denean.
Kontabilitaterik ez badago, balorazioa aterako da Zerga honen gainerako
arauak aplikatuta.
12. artikulua. Kontu
korronteetan edo aurrezpenekoetan, agerikoetan edo epekakoetan egindako gordailuak.
Kontu korronteetan edo aurrezpenekoetan, agerikoetan edo epekako
kontuetan egindako gordailuak, hirugarrengoen konturakoak ez direnean, bai eta
diruzaintzako kudeaketa kontuak eta finantza kontuak eta antzekoak ere,
zergaren sortzapen datan agertzen duten saldoaren arabera konputatuko dira.
Dena den, saldo hura urteko azken hiruhilekoan dagoen batez besteko saldoa
baino txikiagoa denean, azken saldo hori aplikatuko da.
Aipatutako batez besteko saldoa kalkulatzeko, ez dira konputatuko
ondarean dauden ondasun eta eskubideak eskuratzeko edo zorrak kitatu edo
murrizteko ateratako funtsak.
Mailegu edo kreditu batek eragindako zor baten zenbatekoa urteko azken
hiruhilekoan lehen paragrafoan aipatutako kontuetako batean ordaindu denean, ez
da batez besteko saldoa zehazteko konputatuko eta ez da kengarria izango halako
zor modura.
13. artikulua. Hirugarrengoei
kapital propioak laga izana adierazten duten baloreak, merkatu antolatuetan
negoziatuak.
Hirugarrengoei kapital propioak laga izanaren balore adierazgarriak,
merkatu antolatuetan negoziatuak, urte bakoitzeko laugarren hiru hilabeteko
batez besteko negoziazio balioaren arabera konputatuko dira, izendapena,
ordezkaritza eta lortutako etekinen izaera edozein izanik ere.
Ondorio horietarako, Ekonomia eta Ogasun Ministerioak burtsan negoziatzen
diren baloreei buruz urte bakoitzeko laugarren hiruhilekoari dagokionez urtero
argitaratzen duen batez besteko kotizazioa aplikatuko da.
14. artikulua. Hirugarrengoei
kapital propioak laga izana adierazten duten gainerako baloreak.
Hirugarrengoei kapital propioak laga izanaren balore adierazgarriak,
aurreko artikuluan aipatutakoak ez direnean, balio nominalaren arabera
baloratuko dira, hala badagokio amortizazio edo itzulketa primak barne hartuta,
izendapena, ordezkaritza eta lortutako etekinen izaera edozein izanik ere.
15. artikulua. Edozein
motatako entitateen fondo propioetan parte hartzea adierazten duten baloreak,
merkatu antolatuetan negoziatuak.
Bat. Merkatu antolatuetan
negoziatutako edozein entitate juridikoren kapital sozialaren edo fondo
propioen akzio eta partaidetzak, salbu inbertsio kolektiboko erakundeei
dagozkienak, urte bakoitzeko laugarren hiru hilabeteko batez besteko
negoziazio balioaren arabera konputatuko dira.
Ondorio horietarako, Ekonomia eta Ogasun Ministerioak merkatu
antolatuetan negoziatzen diren baloreei buruz urte bakoitzeko laugarren
hiruhilekoari dagokionez urtero argitaratzen duen batez besteko kotizazioa
aplikatuko da.
Bi. Merkatu antolatuetan kotizatzen
duten entitate juridikoek ateratako akzio berriak, kotizazio ofizialean
oraindik onartzen ez direnak, harpidetzen direnean, akzio horien baliotzat
harpidetza aldiaren barruan titulu zaharrekin egindako azken negoziazioarena
hartuko da.
Hiru. Ordaintzeko dauden kapital
zabalpenen kasuetan, akzioen balorazioa aurreko arauei jarraikiz egingo da,
erabat ordainduta baleude bezala, ordaintzeko dagoen zatia subjektu pasiboaren
zor moduan sarturik.
16. artikulua. Edozein
motatako entitateen fondo propioetan parte hartzea adierazten duten gainerako
baloreak.
Bat. Aurreko artikuluan
aipatutakoak ez diren akzio eta partaidetzen kasuan, balorazioa onartutako
azken balantzearen emaitza teorikoaren balioaren arabera egingo da, betiere
balantze hori derrigorrez edo borondatez aztertu eta egiaztatu bada eta
auditoreen txostena aldekoa bada.
Balantzea ez bada auditatu edo auditoreek aldeko txostena ematen ez
badute, balorazioa egiteko, hiru balio hauetako handiena hartuko da: Balio
nominala, onartutako azken balantzetik ateratzen den balio teorikoa edo
zergaren sortzapen dataren aurretik itxitako hiru ekitaldi sozialetako
mozkinen batez bestekoa %20an kapitalizatzetik ateratzen den balioa.
Azken ondorio horretarako, banatutako dibidenduak eta erreserbetarako
esleipenak konputatuko dira mozkin gisa, balantzeen erregularizazio edo
eguneratze mozkinak kanpoan utzita.
Aurretik xedatutakoa xedatuta ere, foru arau honek 4.hamar.2
artikuluaren a) eta b) letretan jasotakoa betetzen ez duten entitateetan
edukitako akzio edo partaidetzak direnean, aktiboen kontabilitate balio
garbiaren ordez zerga honen ondorioetarako izango luketen balioa finkatu
ondoren zehaztuko da apartatu honetako lehen bi paragrafoetan aipatutako balio
teorikoa.
Bi. Inbertsio kolektiboko
erakundeen kapital sozialari edo ondare fondoari dagozkion akzio eta partaidetzak
zergaren sortzapen datan duten likidazio balioaren arabera konputatuko dira;
balantzean sartutako aktiboak erakunde horien berariazko legerian jasotako
arauei jarraikiz baloratuko dira, eta hirugarrengoekin dauden obligazioak
kengarriak izango dira.
Hiru. Bazkideek kooperatiben
kapital sozialean duten partaidetzen balorazioa zehazteko, onartutako azken
balantzearen ondorioz ateratzen den derrigorrezko edo borondatezko ekarpen
sozial ordainduen zenbateko osoa hartuko da kontuan, hala badagokio, itzuli
gabeko galera sozialen kenkaria eginez.
Lau. Artikulu honetan
jasotakoaren ondorioetarako, entitateek dena delako balorazioak jasotzen
dituzten ziurtagiriak eman beharko dizkiete bazkideei, elkartuei edo
partaideei.
17. artikulua. Bizitza
aseguruak eta aldi baterako edo biziarteko aseguruak.
Bat. Bizitza aseguruak
zergaren sortzapen unean duten erreskate balioaren arabera kalkulatuko dira.
Bi. Dirutan, ondasun
higigarritan edo higiezinetan jasotako kapital baten entregaren ondorioz
eratutako aldi baterako edo biziarteko errentak, horiek zergaren sortzapen
datan duten kapitalizazio balioaren arabera konputatu beharko dira, Ondare
Eskualdaketen eta Egintza Juridiko Dokumentatuen gaineko Zergan pentsioen
eraketarako xedatzen diren erregela berberak aplikatuz.
18. artikulua. Bitxiak,
luxuzko larruak eta ibilgailu, urontzi eta aireontziak.
Bitxiak, luxuzko larruak, ibilgailuak, 125 zentimetro kubikoko edo
gehiagoko zilindrada duten bi edo hiru gurpileko ibilgailuak, aisiarako edo ur
kirolerako urontziak, hegazkinak, hegazkin arinak, belaontziak eta gainerako
aireontziak direnean, zergaren sortzapen datan duten merkatu balioaren
arabera kalkulatuko da beren balioa.
Merkatu balioa zehazteko, Foru Aldundiak Ondare Eskualdaketen eta Egintza
Juridiko Dokumentatuen gaineko Zergaren eta Oinordetza eta Dohaintzen gaineko
Zergaren ondorioetarako onartzen dituen eta zergaren sortzapen datan
indarrean dauden ibilgailu erabilien balorazio taulak erabili ahal izango
dituzte subjektu pasiboek.
19. artikulua. Arte-gaiak eta
zaharkinak.
Bat. Arte-gaien edo zaharkinen
balioa zergaren sortzapen datan duten merkatu balioaren arabera konputatuko
da.
Bi. Foru arau honek 4.
artikuluaren bat apartatutik bosgarrenera bitartean jasotako salbuespena eragotzi
gabe, honelakotzat hartuko dira:
a) Arte-gaiak: Pinturak,
eskulturak, marrazkiak, grabatuak, litografiak eta antzeko beste batzuk,
betiere kasu guztietan jatorrizko lanak badira.
b) Zaharkinak: Ehun urte baino
gehiago duten eta azken ehun urteetan egindako aldaketa edo konponketen bidez
oinarrizko jatorrizko ezaugarriak aldatu ez zaizkien ondasun higigarriak, lanabesak
izan edo apaingarriak izan, salbu arte-gaiak.
20. artikulua. Eskubide
errealak.
Gozameneko eskubide errealak eta jabetza soila Ondare Eskualdaketen
eta Egintza Juridiko Dokumentatuen gaineko Zergan jasotako irizpideen arabera
baloratuko dira; hala badagokio, foru arau honek jasotako erregelen arabera
ondasunari esleitutako balioa hartuko da erreferentzia gisa.
21. artikulua. Emakida
administratiboak.
Herri jabaria edo titulartasuna duten zerbitzu edo ondasunak ustiatzeko
emakida administratiboak, horien iraupena edozein izanik ere, Ondare
Eskualdaketen eta Egintza Juridiko Dokumentatuen gaineko Zergan jasotako
irizpideen arabera baloratuko dira.
22. artikulua. Jabetza
intelektual eta industrialetik eratorritako eskubideak.
Hirugarrengoei eskuratutako jabetza intelektual eta industrialetik
eratorritako eskubideak eskuratzailearen ondarean sartu beharko dira eskurapen
balioaren arabera, foru arau honek 11. artikuluan jasotakoa eragotzi gabe.
23. artikulua. Kontratuzko
aukerak.
Kontratuzko aukerak Ondare Eskualdaketen eta Egintza Juridiko
Dokumentatuen gaineko Zergan xedatutakoaren arabera baloratuko dira.
24. artikulua. Eduki
ekonomikoko gainerako ondasun eta eskubideak.
Subjektu pasiboari esleitu ahal zaizkion eduki ekonomikoko gainerako
ondasun eta eskubideak zergaren sortzapen datan duten merkatu balioaren
arabera baloratuko dira.
25. artikulua. Zorren
balorazioa.
Bat. Zorrak zergaren sortzapen
datan duten balio nominalaren arabera baloratuko dira, eta behar bezala
justifikatuta daudenean bakarrik izango dira kengarriak.
Bi. Kenkaririk
egin gabe utziko dira:
a)
Abalatutako kopuruak, harik eta abal emailea zorra ordaintzera
behartuta egon arte zordun nagusiaren aurkako eskubidea erabili eta horrek huts
egitearen ondorioz. Betebehar solidarioaren kasuan, abalatutako kopuruak ezin
izango dira abal emailearen aurkako eskubidea erabili arte kendu.
b)
Ondasun baten eskurapenean geroratutako prezioa bermatzen duen
hipoteka, geroratutako prezioa edo zor bermatua kengarria izatea eragotzi
gabe.
Hiru. Inoiz ere ezingo dira
kengarriak izan ondasun edo eskubide salbuetsiak eskuratzeko hartutako
zorrak. Salbuespena partziala denean, zorren zati proportzionala izango da
kengarria, hala badagokio.
26. artikulua. Oinarri
ezargarria zehaztea.
Izaera orokorrez, oinarri ezargarria zuzeneko zenbatespenaren
araubidearen arabera zehaztuko da.
Zergen Foru Arau Orokorrak 52. artikuluan jasotako zirkunstantziak
gertatzen direnean, oinarri ezargarrien zeharkako zenbatespenaren araubidea
izango da aplikagarria.
27. artikulua. Perituen
tasazioa.
Zergen Foru Arau Orokorrak 129 artikuluan aipatutako perituen tasazio
kontrajarria foru arau honetako 18., 19. eta 24. artikuluetan jasotako ondasun
eta eskubideei bakarrik izango zaie aplikagarria, salbu foru arau honetako 18.
artikuluaren bigarren paragrafoan jasotakoa erabiltzen bada.
V. KAPITULUA
OINARRI LIKIDAGARRIA
28. artikulua. Oinarri
likidagarria.
Obligazio pertsonalaren kasuan, oinarri ezargarria 700.000 euro
murriztuko da, minimo salbuetsi gisa.
Aurreko apartatuan aipatutako minimo salbuetsia zerga ordaintzeko
obligazio erreala duten subjektu pasiboei aplikatuko zaie, betiere beren ondare
osoa, ondare elementuak zer lurraldetan dauden kontuan hartu gabe, 700.000
eurotik beherakoa dela frogatzen badute eta indarrean dagoen araudian paradisu
fiskaltzat hartuta dauden edo Espainiako Erresumarekin informazio trukerako
akordiorik ez duten herrialdeetan egoiliarrak ez badira.
VI. KAPITULUA
ZERGA SORTZEA
29. artikulua. Zerga sortzea.
Zerga urte bakoitzeko abenduaren 31n sortuko da, eta subjektu pasiboak
data horretan duen ondarea zergapetuko da.
VII. KAPITULUA
ZERGA ZORRA
30. artikulua. Kuota osoa.
Zergaren oinarri likidagarria eskala honetako tasetan kargatuko da:
Oinarri
likidagarria (goi muga) Base liquidable hasta (€) |
Kuota osoa Cuota íntegra (€) |
Oinarri
likidagarriaren gainerakoa (goi muga) Resto base liquidable hasta (€) |
Tasa Tipo aplicable (%) |
0 |
0 |
200.000 |
0,20 |
200.000 |
400 |
200.000 |
0,30 |
400.000 |
1.000 |
400.000 |
0,50 |
800.000 |
3.000 |
800.000 |
0,90 |
1.600.000 |
10.200 |
1.600.000 |
1,30 |
3.200.000 |
31.000 |
3.200.000 |
1,70 |
6.400.000 |
85.400 |
6.400.000 |
2,10 |
12.800.000 |
219.800 |
Hortik gora / En adelante |
2,50 |
31. artikulua. Kuota osoaren
muga.
Bat. Zerga honen kuota osoa,
Pertsona Fisikoen Errentaren gaineko Zergaren kuota osoarekin batera hartuta,
ezin izango da izan Pertsona Fisikoen Errentaren gaineko Zergaren oinarri
ezargarri orokorraren eta aurrezpenaren oinarri ezargarriaren %60tik gorakoa,
obligazio pertsonala dela medio zergari lotuta dauden subjektu pasiboentzat.
Ondorio horietarako:
a) Ez da kontuan hartuko
ondare irabazi edo galeretatik datorren aurrezpenaren oinarri ezargarriaren
zatia, baldin eta zati hori badagokio eskualdatu baino gutxienez urtebete
lehenago eskuratu edo hobetu diren ondare elementuak eskualdatzeagatik
lortutako ondare irabazi edo galeren saldo positiboari. Era berean, ez da aintzakotzat
hartuko aurrezpenaren oinarri ezargarriaren zatiari dagokion Pertsona Fisikoen
Errentaren gaineko Zergaren kuota osoaren zatia ere.
b) Ez da kontuan hartuko haien
izaera edo xedeagatik Gipuzkoako Pertsona Fisikoen Errentaren gaineko Zergaren
abenduaren 29ko 10/2006 Foru Arauak zergapetutako etekinik sortzeko gai ez
diren ondare elementuei Ondarearen gaineko Zergan dagokien zatia.
c) Pertsona Fisikoen
Errentaren gaineko Zergaren oinarri ezargarriari batu behar zaio Gipuzkoako Pertsona
Fisikoen Errentaren gaineko Zergaren abenduaren 29ko 10/2006 Foru Arauak 37.2
artikuluan aipatutako dibidenduen eta mozkinetako partaidetzen zenbatekoa.
d) Bi kuoten baturak aurreko
muga gainditzen duen kasuetan, Ondarearen gaineko Zergaren kuota aipatutako
mugaraino murriztuko da, baina murrizpena ez da %80tik gorakoa izan gabe.
Bi. Familia unitate bateko
kideek Pertsona Fisikoen Errentaren gaineko Zergan baterako tributazioa
aukeratu dutenean, aipatutako zergan eta Ondarearen gaineko Zergan batera
dagokien kuota osoaren muga kalkulatzeko, Ondare Zergan haiek sortutako kuota
osoak gehitu behar dira. Hala badagokio, egin beharreko murrizpena subjektu
pasiboen artean hainbanatuko da Ondarearen gaineko Zergan proportzionalki
dagozkien kuota osoen arabera, aurreko apartatuan xedatutakoa eragotzi gabe.
32. artikulua. Atzerrian ordaindutako
zergak.
Bat. Zerga ordaintzeko
obligazio pertsonalaren kasuan eta nazioarteko itun edo hitzarmenetan
xedatutakoa eragotzi gabe, zerga honen kuotatik, Espainiatik kanpo dauden
ondasunak eta erabili daitezkeen edo bete behar diren eskubideak direla-eta, bi
zenbateko hauetatik txikiena kenduko da:
a) Zergan konputatutako ondare
elementuei dagokien izaera pertsonaleko karga dela-eta atzerrian
ordaindutako benetako zenbatekoa.
b) Atzerrian zergapetutako
oinarri likidagarriaren zatiari zergaren batez besteko tasa efektiboa aplikatzetik
ateratzen den emaitza.
Bi. Zergaren batez besteko tasa
efektibotzat hartuko da mailaketaren aplikaziotik ateratzen den kuota osoa
oinarri likidagarriarekin zatituz lortutako zatitura 100ekin biderkatuz ateratzen
den emaitza. Batez besteko karga tasa efektiboa bi zenbaki hamartarren bidez
adierazi behar da.
33. artikulua. Kuotako hobaria
Ceuta eta Melillan.
Baldin eta oinarri likidagarria zehazteko konputatu diren ondasunen edo
eduki ekonomikoko eskubideen artean Ceuta eta Melillan eta beren dependentzietan
helbideratuta eta xede soziala duten entitate juridikoen kapital sozialaren
balore adierazgarriak badaude edo beraietan kokatutako establezimendu
iraunkorrak badira, aipatutako ondasun edo eskubideei proportzionalki dagokien
kuotaren zatiak %75eko hobaria izango du.
34. artikulua. Ondare erantzukizuna.
Ondarearen gaineko Zergagatik hartutako zerga zorrek Kode Zibilaren
1365. artikuluan jasotako beste zorren kontsiderazio bera izango dute, eta,
hortaz, irabazpidezko ondasunek zuzenean zor horiengatik erantzungo dute Foru
Ogasunaren aurrean.
VIII. KAPITULUA
ZERGA KUDEATZEA
35. artikulua. Autolikidazioa.
Bat. Subjektu pasiboak
Ogasuneko eta Finantzetako foru diputatuak zehazten dituen leku, modu eta
epeetan aitorpena aurkeztera, autolikidazioa egitera eta, hala badagokio, zerga
zorra ordaintzera behartuta daude.
Bi. Ondasun edo eskubideak
emanez ordaindu ahal izango da zerga zorra, Zergen Foru Arau Orokorraren 59. artikuluko
2. apartatuan jasotakoari jarraituz.
36. artikulua. Aitorpena
aurkeztera behartuta dauden pertsonak.
Aitorpena aurkeztera behartuta daude zergaren arauei jarraituz eta
bidezko kenkariak eta hobariak egin ondoren zehaztutako zerga kuota ordaintzeko
duten subjektu pasiboak edo, zirkunstantzia hori gertatu ezean, zergaren
arauei jarraituz zerga kuota hori 2.000.000 eurotik gorakoa dutenak.
37. artikulua. Aitorpenaren
aurkezpena.
Ogasuneko eta Finantzetako foru diputatuak aitorpenerako modalitate
erraztu edo berezien erabilpena onartu ahal izango du.
Aitorpena, Ogasuneko eta Finantzetako foru diputatuak zehazten dituen
modu, epe eta ereduetan egingo da. Aitorpenak bitarteko elektronikoez
aurkezteko kasuak eta baldintzak ezarri ahal izango ditu diputatuak.
Subjektu pasiboek aitorpenetan jasota dauden eta eragiten dieten datu
guztiak bete beharko dituzte, bai eta ezarritako dokumentu eta frogagiriak erantsi
eta Ogasuneko eta Finantzetako diputatuak zehazten dituen tokietan aurkeztu ere.
IX. KAPITULUA
URRAKETAK ETA ZEHAPENAK
38. artikulua. Urraketak eta
zehapenak.
Foru arau honetan jasotako arau bereziak eragotzi gabe, zerga honen
urraketa tributarioak Zergen Foru Arau Orokorrak IV. tituluan xedatutakoaren
arabera zehatuko dira.
X. KAPITULUA
JURISDIKZIO ORDENA
39. artikulua. Jurisdikzio
ordena.
Administrazioarekiko auzi jurisdikzioa, bide ekonomiko-administratiboa
amaitu ondoren, jurisdikzio bakarra izango da Administrazioaren eta subjektu
pasiboen artean gertatu daitezkeen izatezko eta zuzenbidezko gatazkak erabakitzeko,
foru arau honetan aipatzen den edozein gairi dagokionez.
XEDAPEN GEHIGARRIA
Antolamendu juridikoan Pertsona Fisikoen Ondarearen gaineko Aparteko
Zergari, Ondare Garbiaren gaineko Zergari edo Ondarearen gaineko Zergaren
abenduaren 27ko 14/1991 Foru Arauari egindako aipamenak foru arau honetan
araututako Ondarearen gaineko Zergari buruzkoak direla ulertu behar da.
XEDAPEN INDARGABETZAILEA
2013ko urtarrilaren 1az geroztik, foru arau hau indargabetuta geratuko
da.
Aurretik xedatutakoa xedatuta ere, foru arau honetan Ondarearen gaineko
Zergari buruz jasotako arauak indarrean mantenduko dira data horretatik
aurrera, hartara igortzen duten edo zerga hori aipatzen duten xedapenen
edukia osatze aldera.
AMAIERAKO XEDAPENAK
Lehena.
Gipuzkoako Lurralde Historikoaren Aurrekontu Orokorren Foru Arauaren
bidez, honako hauek aldatu ahal izango dira: Salbuespenak, oinarri
ezargarriaren murrizpenak, aitortzeko betebeharra dakarren muga, oinarri
likidagarriaren tarteak, tarifako tasak eta Ondarearen gaineko Zergaren
gainerako parametro kuantitatiboak.
Bigarrena.
Harik eta erregelamenduzko garapen berri bat onartu arte, eta foru arau
honek jasotakoari aurka egiten ez dion guztian, ulertuko da 1999ko abenduaren
21eko 118/1999 Foru Dekretua, Ondarearen gaineko Zergaren salbuespenak aplikatzeko
enpresa eta lanbide jarduerek eta entitateetako partaidetzek bete beharreko
beharkizun eta baldintzak zehazten dituena, indarrean dagoela, betiere 2008ko
abenduaren 31n indarrean zegoen idazkerari jarraituz.
Hirugarrena.
Diputatuen Kontseiluak eta Ogasuneko eta Finantzetako foru
diputatuak, bakoitzak bere eskumenen esparruan, foru arau hau garatu eta
aplikatzeko beharrezkoak diren xedapen guztiak emango dituzte.
Laugarrena.
Foru arau hau Gipuzkoako Aldizkari
Ofizialean argitaratu eta biharamunean jarriko da indarrean.